--
לייב טיקטס משווקים כרטיסים בשוק המשני לאירועי תרבות וספורט בעולם ומחירם עשוי להיות גבוה או נמוך מהמחיר הרשמי
--

כיצד הקבוצות הגדולות בעולם בוחרות את יצרן הביגוד והאקססוריז שלהן?

כיצד הקבוצות הגדולות בעולם בוחרות את יצרן הביגוד והאקססוריז שלהן?
במאה ה-21, הכדורגל הוא לא רק המשחק הפופולרי ביותר בעולם, אלא גם ענף כלכלי שמגלגל סכומי עתק - כך לדוגמה תקציב המשכורות של אלופת איטליה -יובנטוס, בעונת 2018/9 הוא 219 מיליון יורו וישנן כמובן הוצאות רבות נוספות. כחלק מהעובדה שכל קבוצת כדורגל היא גם עסק משמעותי, מוקדשת לא מעט תשומת לב לנושא התלבושות והאקססוריז, שמהווים מקור הכנסה בלתי מבוטל למועדונים רבים ובוודאי שלמובילים שבהם.

המאבק בין אדידס לנייקי - והרווח של המועדונים

באופן טבעי יצרניות הבגדים והנעליים המובילות מבקשות למתג את עצמן באמצעות הלבשת והנעלת הכוכבים הגדולים, ומצד שני מועדונים כמו ברצלונה, צ'לסי, מנצ'סטר יונייטד ובאיירן מינכן, שואפים לנצל את המוניטין שלהן לטובת רווחים בזכות מכירת רפליקות לאוהדים בכל רחבי העולם, וכמובן הסכמי אימוץ בסכומי עתק.

התוצאה היא מצב Win-Win - וגם מאבק בין מותגי אופנת הספורט על הקבוצות הפופולריות ביותר. בעיקר ישנה תחרות עזה בין נייקי לאדידס, כשלמשל ב-2017 נייקי הציעה לצ'לסי חוזה אימוץ של 60 מיליון ליש"ט לעונה, פי שניים מהחוזה שהיה לקבוצת הכדורגל הלונדונית עם אדידס. מועדון נוסף שמקבל הרבה מאוד כסף מנייקי הוא ברצלונה, עם 155 מיליון יורו בשנה. ואילו שחקני ריאל מדריד נועלים נעלי אדידס ולובשים את בגדי החברה הגרמנית, והמועדון מקבל סכום דומה, כ-150 מיליון יורו בשנה.

גם יצרניות קטנות יותר, אבל בהחלט מוכרות, כמו אנדר ארמור ופומה לוקחות חלק בתחרות, ובעונת 2018-9 ניתן לראות את שחקני ארסנל האנגלית, מילאן האיטלקית, ובורוסיה דורטמונד הגרמנית, עם תלבושות ועליהן סמל הפומה. התחרות גורמת, מן הסתם, לכך שהמחירים מאמירים - כך שאחד השיקולים העיקריים בבחירת יצרן הביגוד והאקססוריז של הקבוצות הגדולות בעולם, הוא ההצעות הכספיות המתקבלות מחברות האופנה.

בחירת שחקנים שמוכרים חולצות

בשנים האחרונות יש לא מעט אינדיקציות לכך שבחלק מהמקרים, קבוצות כדורגל רוכשות שחקנים לא רק על-פי היכולות שלהם על כר הדשא, פוטנציאל ההתפתחות שלהם, ומידת ההתאמה שלהם לקבוצה - אלא גם לפי פוטנציאל מכירת החולצות שלהם.

דוגמה אחת לכך היא הרכישה של כריסטיאנו רונאלדו בקיץ 2018 על-ידי יובנטוס. אמנם מדובר באחד השחקנים הטובים ביותר בדור הנוכחי, ואולי באופן כללי בהיסטוריה של הכדורגל, אבל הסכום ששולם עבורו לריאל מדריד, 112 מיליון יורו, והעובדה שהוא כבר היה בן 33, גרמו ללא מעט גבות להתרומם. תוך זמן קצר דיווח המועדון האיטלקי על מכירת חולצות של CR7 בסכום של לא פחות מ-54 מיליון יורו - וגם אם כמובן לא כל הסכום נכנס לקופתה של יובנטוס, אלא לקופת אדידס (שחקני יובנטוס לובשים את החולצות של החברה הגרמנית עם הלוגו בן 3 הפסים, וכמובן נועלים נעלי אדידס), עדיין מדובר בסכום משמעותי גם לקבוצת הכדורגל.

אגב, באנגליה מתפרסמות מעת לעת טבלאות מכירות של חולצות. כך למשל בתחילת 2018 דורגו בראש הטבלה אלכסיס סאנצ'ס ופול פוגבה ממנצ'סטר יונייטד, הארי קיין מטוטנהאם, מוחמד סלאח הכוכב של ליברפול ואדן הזאר הבלגי הנפלא של צ'לסי.